14 Mart 2013 Perşembe

DOSTOYEVSKİ BAŞKASININ KARISI KİTAP ÖZETİ

BAŞKASININ KARISI KİTAP ÖZETİ
“Saygı değer beyefendi. Benim ruhum bunalımlar içinde. Benim küçülmemi tam anlamıyla gördünüz işte! Tabii şimdi gece… Karanlıkta bazı şeyler belli olmaz. Ama ya yarın! Sabah… Sabah karşılaşacağımızı pek sanmam ama yine de bundan korktuğumu sanmayın sakın. Zaten bu ben değilim.. Voznenski Köprüsü’nde duran arkadaş… Gerçekten o! Bu, onun karısıdır. Evet, kadınla ilgili.. İnan olsun o! Mutluluğu tatmamış bir adam. Çok iyi dostum olur kendisi… Görüyorsunuz ya onunla yalnızca arkadaşım… Hem de candan arkadaş. Candan iki ahbabız onunla… Öyle olmasa zaten onun adına bu denli üzülür müydüm hiç..! Kaç kez söyledim kendisine: ‘Evlenmek senin neyine dostum! ‘ dedim… ‘Neyin eksik..! İyi bir mevkiin var, yeterince paran var, pulun var… Ne diye bir haspanın uğruna bunlardan olmak, gözden çıkarmak istiyorsun tüm servetini’ diye de sordum… Doğru değil mi ama, siz söyleyin… ‘Hayır’ dedi, ‘Evleneceğim’ diye tutturdu. Önceleri kendisi başka kocaları aldatıyordu. Şimdi de burnundan fitil fitil geliyor zavallının… Zehir zıkkım oluyor yaşam onun için.. Aile mutluluğu falan filan… Özür dilerim, zorunluluk oldu da bu açıklamayı yaptım size… Ne yazık ki çok mutsuz biri o! Şimdi öyle çile çekiyor ki…”

İşte yukarıda yazmış olduğum paragraf neredeyse tüm kitabın açıklayıcısı niteliğinde. Bu sözleri söyleyen kişi aslında kendi karısından ve kendinden söz etmekte ‘başkasının karısı’ diyerek üzerinden attığı bir kıskançlık ve belki de karısının ona yaptıklarından dolayı duyduğu bir utangaçlıkla…

İvan Andreyeviç ismindeki bu kıskanç kocanın, karısını takip etmesi sırasında yaşadığı ilginç ve ilginç olduğu kadar da komik olan olaylar anlatılıyor “Başkasının Karısı” öyküsünde… Tabii, İvan Andreyeviç oluyor her zaman komik duruma düşen ve karısını asla ama asla ‘aldatırken’ yakalayamayan. Karısının kendisini aldattığını çok iyi biliyor -en azından biz bunu birinci bölümün sonunda anlıyoruz- ve bunu kimseye belli etmeden kendine kanıtlamak için didinip duruyor. Ama bir türlü karısını yakalayamadığı gibi her zaman da kendini rezil ediyor. İşin ilginç yanlarından biri de asla takip ettiği insanın kendi karısı olduğunu kabul etmiyor ve etrafta karısını sorduğu insanlara hep aynı cevabı veriyor:

“Aslında o benim karım değil, ben evli bir adam değilim… O başkasının karısı.”

Bizlere yardım için lütfen aşağıdaki linke tıklayıp 5 sn. bekleyiniz.

2 yorum: